Utoljára frissítve 2022-05-19
Az utazási költségtérítési rendszer átalakításának legfontosabb elemei a következők:
A megjelenések elektronikus igazolása:
2022. július 1. napjától kezdődően a biztosítottnak nem kell előzetesen a háziorvosától, beutaló orvosától semmilyen nyomtatványt, igazolást kérnie ahhoz, hogy az utazási költségét el tudja számolni. A megjelenések igazolására az egészségügyi szakellátás igénybevételekor fog sor kerülni, egy erre a célra létrehozott, a NEAK által üzemeltetett informatikai rendszerben (ELUKER). Használatakor kiemelten fontos lesz az orvos és a biztosított közötti együttműködés (az orvos kérdezzen rá, a biztosított pedig jelezze, ha utazási költségtérítést kíván igénybe venni), és a megjelenésre vonatkozó adatok orvos általi rögzítése, mert erre utólagosan csak üzemzavar esetén kerülhet sor.
A rendszer július 1. napjától lép életbe, így június 30-ig még hagyományos, papír alapú „Utazási utalvány”-on kell igazolni a beteg megjelenését az egészségügyi szolgáltatónál.
Elektronikus ügyintézés
2022-től az utazási költségtérítés iránti kérelmet a biztosítottaknak be lehet nyújtani – Ügyfélkapus hozzáféréssel – elektronikus úton is. Az elektronikus ügyintézés révén a biztosítottak kényelmesen, akár otthonról is intézhetik az utazási költségtérítéssel kapcsolatos ügyeiket.
FONTOS!
Az utazási költségtérítés iránti igénynek az ellátást nyújtó orvosnál történő jelzése nem egyenlő a kérelem benyújtásával. Az utazási költségtérítés iránti igény ELUKER rendszerben történő rögzítését követően a biztosítottnak az utazási költségtérítési támogatás kifizetését külön kérelmeznie kell majd a Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) – 2022. július 1-jétől – közzétett nyomtatvány használatával elektronikus úton. A kérelem beküldhető papír alapon is postán, valamint személyesen is be lehet nyújtani a kormányhivatalnál, kormányablaknál. A papír alapú kérelem letölthető a Magyar Államkincstár honlapjáról.