
Sándorfalvát is érintő megfigyelési körzetet rendeltek el a madárinfluenza miatt
2025-04-11
Felügyeleti körzetre módosították a madárinfluenza miatt elrendelt megfigyelési körzetet
2025-04-14Utoljára frissítve 2025-04-11
A Pallavicini Sándor Általános Iskolában a magyar költészet napján, azaz a mai napon, április 11-én igazán különleges és kreatív módon keltették életre a költészetet. A tantermekben és az iskola egész területén izgalmas játékok és programok révén vált a versek világa kézzelfoghatóvá és szórakoztatóvá a diákok számára.
A legkisebbektől a legnagyobbakig mindenki megtapasztalhatta, hogy a költészet nem csupán a tankönyvek lapjain létezik. Az „Életre kelt versek” elnevezésű játék során a diákok csoportokban vagy párokban kaptak rövid verseket vagy részleteket, amelyeket pantomimmal, mini-színjátékkal vagy éppen szoborként mutattak be társaiknak, akiknek pedig ki kellett találniuk, melyik verset is látták. A nevetés és a találgatás közepette a versek mélyebb jelentése is megragadt a gyerekekben.
A felső tagozatosok sem maradtak ki a játékból. A „Játékos költészet” keretében a diákok kártyákról húztak különböző költői eszközöket, mint a hasonlat, a metafora vagy a rím, és ezeket felhasználva kellett egy-egy rövid verssort alkotniuk.
A zene és a költészet csodálatos találkozását élhették át azok, akik részt vettek a „Zenei költészet” játékban. Közismert versek szövegeire próbáltak dallamot kitalálni, vagy éppen kedvenc dalaik dallamára énekelték el a jól ismert sorokat. József Attila Altatója és Weöres Sándor Bóbita című versei új dimenziókat nyertek a dallamok szárnyán.
Az iskola falai is megteltek versekkel a „Versvadászat – Játékos kincskeresés” során. A folyosókon, az udvaron elrejtett versrészletek igazi nyomozásra ösztönözték a diákokat, akiknek nemcsak meg kellett találniuk a sorokat, hanem fel is kellett ismerniük a szerzőt és a mű címét.
Aki maga is tollba akarta mondani gondolatait, részt vehetett a „Versíró workshopon”. Megadott témák vagy éppen meghatározott szavak felhasználásával születtek meg a diákok saját versei, melyeket aztán a „Versfalon” csodálhattak meg az iskola tanulói. Különösen népszerű volt az a lehetőség, amikor egy-egy vers első sorát kapták meg a diákok, és nekik kellett befejezniük a gondolatot, vagy amikor a tavasz, a pillangó, a virág és más kedves szavak ihlették meg a fiatal költőket.




A közösségi élményt erősítette a pénteki „Látványos közös versmondás”. Az iskola minden diákja együtt szavalta a Nemzeti dalt.







Az aulában egy hatalmas papírlap várta a kreatív szellemeket az „Óriás közös versalkotás” keretében. Bárki hozzáírhatta a maga sorát az iskola közös verséhez.

A magyar irodalom nagy alakjai is megelevenedtek az iskola falain a „Magyar irodalom kincsestára” elnevezésű kiállításnak köszönhetően. Magyar költők és írók arcképei kerültek ki az aulába és a folyosókra, a diákok pedig a képek alá írhatták kedvenc műveik címét, egy-egy idézetet, vagy akár a teljes verset is, természetesen a saját nevükkel együtt.
A „Kedvenc versem” akció keretében a diákok elhozták legkedvesebb verseiket, kézzel írva, nyomtatva vagy éppen illusztrációkkal díszítve. Ezek a személyes válogatások díszítették az iskola épületét, a földszinti ablakokat és a bejáratot, hogy minél többen láthassák és olvashassák őket.
A pedagógusok sem maradtak ki a versszeretetből. Az aulában egy külön paravánon gyűjtötték össze a „Pedagógusaink kedvenc versei”-t, így a diákok egy kicsit jobban megismerhették tanáraik irodalmi ízlését is.

A sándorfalvi iskola példája mutatja, hogy a költészet nem poros emlék a múltból, hanem élő és inspiráló része lehet a mindennapjainknak, különösen a fiatal generáció számára. A kreatív játékok és programok nemcsak a tanulást segítik, hanem a közösséget is erősítik, és maradandó élményeket nyújtanak a diákoknak.

