Könnyű játék a tanulás, ha közben sakkozunk

Disznóvágás dicsérete
2020-03-04
Körzeti erdőtervezés Sándorfalvánál
2020-03-04

Mennyivel jobb légycsapózni a tábla előtt, mint szorongva állni, és izgulni amiatt, tudom-e a leckét, tudok-e válaszolni a következő kérdésre? Naná, hogy sokkal!

És ez, a légycsapós verseny csak egyike volt annak a számos feladványnak, amelyeket a 3. b-be járó gyerekek megoldottak, játszottak, tanultak, sakkoztak, és ami a legfontosabb: folyamatos sikerélményben volt részük.

Polgár Judit zsenije előtt hosszú évtizedeken át tisztelgett mindenki, még az is, aki csak sejtette, hogy a futó átlósan mozog a sakktáblán. A sakknagymester, sakkolimpiai bajnok, Sakk-Oscar-díjas, a sport történetének legjobb női sakkozója hat éve már hogy visszavonult a versenyzéstől, és most részben azzal foglalkozik, hogy gyerekeket észrevétlenül megtanítson sakkozni az általános iskolában tanulás közben. A Sakkpalota programjának mégsem az a legfontosabb része, hogy minden negyedikes fejből tudja, hogyan kell pillanatok alatt Szícilai védelmet fölépíteni a táblán: logikus gondolkodásra, önálló döntéshozatalra, az összefüggések átlátásra tanít a módszere, amelyet Sándorfalván a Pallavicini Sándor Általános Iskolában is használnak. A módszer nemcsak matematika-oktatásnál hasznos: az olvasás, a szóbeli kifejezés elsajátításánál is sikeresen alkalmazható.

A program már öt éve tart a Pallaviciniben, a teljes alsó tagozaton van már egy osztály, ahol ezzel a módszerrel tanítanak a sándorfalvi pedagógusok. Február közepén az iskolában a 3. b osztályban tartottak nyílt, sakkpalotás órát Szilasi Gizella tanító vezetésével. A gyerekek rendszeresen járnak a Világ Sakkfesztiválon Budapesten, ehhez a Sándorfalvi Általános Iskolás Gyermekekért Közalapítvány nyújt rendszeresen segítséget csakúgy, mint az eszközök beszerzéséhez. Utóbbiakat a programban részt vevő tanítók maguk is készítik otthon, Szilasi Gizella babzsákokat varrt, laminált kiegészítőket, mágneses segédeszközöket csinált házilag.

Az órán a gyerekek folyamatosan játszottak: matematikai feladványokat oldottak meg, közben rengeteget mozogtak, nem volt egy percnyi unatkozási lehetőségük sem. Szilasi Gizella azt is hangsúlyozta, nem sakkot tanítanak a gyerekeknek, hanem emlékezetfejlesztést, kreativitást, kudarctűrést. – Megtanulnak sakkozni, ahogy Polgár Judit is mondja, „melléktermékként” – mondta a tanító. Egyre több az iskolában tanító pedagógus gondolkozik azon, hogy csatlakozik ehhez a pedagógiai módszerhez, hiszen nem tantárgyhoz kötött a program. – A tanárnak sem kell tudni sakkoznia, egyébként. A szülők örömmel veszik ezt a lehetőséget, sokan érdeklődnek a módszer iránt – jegyezte meg Szilasi Gizella. Az iskolában Gémes Erzsébet kezdte el tanítani a Sakkpalotát, a pedagógusok egymásnak adják át a tudást, rendszeresen vannak ehhez hasonló bemutató órák.

Betűméret