Már legálisan is utazhatunk sándorfalvi buszvezető nővel

Művelődési-, Oktatási,- Egészségügyi és Szociális Bizottság 2019. május 16-i nyílt ülésének jegyzőkönyve
2019-05-21
Egy alapkőletétel, ami mérföldkő a megye életében
2019-05-22

Utoljára frissítve 2019-05-30

Mondhatni, hogy mostanában felkapott lett a buszok vezetése. Egy helyi fiatal nő nemrég sikeresen le is vizsgázott buszvezetésből, így ő már legálisan is beülhet egy busz volánja mögé.

Biztosan mindenki hallott már arról az esetről, amikor pár lány, szórakozásból buszozni indult, de nem menetrend szerint. Még a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. (DAKK) legújabb álláshirdetésében is meg lett említve, hogy buszt lopni illegális, de ha valaki úgy gondolja, hozzájuk lehet ilyen típusú munkára jelentkezni.

Lipárdi Kata még jóval az incidens előtt elkezdett ezzel foglakozni, de csak nemrég tette le a sikeres vizsgát. Új munkája kapcsán beszélgettünk vele.

– Mi vitt téged erre a pályára? Miért szerettél volna buszvezető lenni?

– Nagyjából 20 évvel ezelőtt még Petőfitelepen laktunk és a 20-as járaton láttam egy buszvezető hölgyet. Akkor ütött először szöget a fejembe, hogy milyen jó lehet ezt csinálni. Fiúk között nőttem fel, mindenki autóbolond volt a családban, nagybátyám ráadásul buszsofőr volt.

– Szóval elég régóta vonzott ez a szakma, de sajnos a körülmények nem tették lehetővé, hogy buszvezetőként dolgozhassak. Annak idején a fiúk a honvédségnél megszerezhették a jogosítványt, nőként viszont ez az út nem volt járható. Nem is igen támogatott benne senki, akkoriban ez nagyon nem volt megszokott dolog.

– Aztán jöttek a gyerekek és az egész  elfelejtődött. Végül az élet úgy hozta, hogy elváltam, majd megismerkedtem a jelenlegi párommal, aki buszvezető. Mikor neki meséltem erről a régi álmomról, teljes mértékben támogatott.

– Mikor kezdted el a tanulást ahhoz, hogy ilyen gépjárművet vezethess?

– 2017 végén indult a tanfolyam egy orvosi alkalmassági vizsgálattal, ami szigorúbb, mint a „B” kategória esetében. Ezt Pesten követte egy PÁV II-es alkalmassági vizsga, majd mikor az is meg volt elkezdődhetett a „C” kategóriás képzés, ugyanis az is szükséges a „D” kategória előtt.

– Maga a tanulás a KRESZ majd a Biztonságos Üzemeltetés (BÜ) „C” kategóriára elnevezésű tanfolyammal és vizsgával indult. A sikeres „C” forgalmi vizsga után kezdődött minden elölről. „D” kategóriás KRESZ, BÜ vizsga, rutin és forgalmi vizsga, aztán következett még egy, a Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány vizsga is, ami ahhoz szükséges, hogy utasokat szállíthassak.

– Ez egy elég hosszú folyamat, de a legjobb oktatótól, Lele Attilától tanultam, akivel a mai napig tartjuk a kapcsolatot.

– Idén április 27-én végeztem a  teljes tanfolyammal,  május 9-én pedig elkezdtem dolgozni a Dakknál.

– Ez azt jelenti, hogy mostantól lehet majd veled találkozni a Sándorfalva – Szeged útvonalon?

– Egyelőre Szegeden lehet velem utazni, mert helyi járaton dolgozom egy csuklós Ikarussal. A Szeged és Sándorfalva közötti járatot továbbra is a fiúk viszik.

– Vannak nehézségei ennek a szakmának?

– Azt gondolom minden szakmának megvannak a nehézségei, így ennek is. Személyautóval is azt tapasztaltam, hogy borzasztó a közlekedési kultúra. Pár nap buszozás távlatából ez még szembetűnőbb. A forgalomtól elzárt terület például nem véletlenül van,  nem az autósok bosszantására találták ki. A buszmegálló előtti és utáni megállásnak is meg vannak a szabályai, amit sok autós nem tart be. Állandó figyelmet igényel a vezetés, és akkor még a biciklisekről, gyalogosokról nem is beszéltünk.

– Mit csinálsz, mikor éppen nem vezetsz?

– Mikor nem buszt, akkor háztartást vezetek. Van három gyerkőcünk, nem igazán van időm másra.

– Mit tanácsolsz másoknak, akik most kapnának kedvet ehhez a szakmához?

– Mindenféleképpen vágjanak bele! Hatalmas élmény mikor az ember alatt először megindul egy ekkora jármű. Csodaszép látni, ahogy kanyarban a csuklós feneke szép íven jön utánam, egyszerűen a legjobb dolog buszt vezetni! Ha valaki egy kis kedvet érez hozzá, bátran vágjon bele!