Magyar Közút: Nem veszélyesebb a közlekedés!

Óvodai étkeztetés: ezek a befizetési határidők 2017 decemberéig!
2017-08-14
Testvérvárosi hosszú hétvége
2017-08-17

Újra hivatalos levelet küldött Gajdosné Pataki Zsuzsanna polgármester a Magyar Közútnak a fölmart úttal kapcsolatban. Itt a válasz, szó szerint.

Augusztus elején levélben kereste meg ismételten Gajdosné Pataki Zsuzsanna polgármester a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, tájékoztatást kérve az út állapotáról, a felújításról, és annak várható folytatásáról. Ismert az is, az út fölmarása miatt ma délután útzáras demonstrációt tartanak Sándorfalva belterületén a Sövényházi úton.

A polgármester az alábbiakat kérdezte a Magyar Közúttól:

  • A közelmúltban a 4519-es úton elvégzett munkát mi indokolta?
  • Milyen jellegű problémákat orvosoltak ezekkel a munkálatokkal?
  • Az elkövetkezendő időszakban ezek a munkák milyen kihatással lesznek a közutat igénybe vevők közlekedésére? Főleg a téli időszakban. Még konkrétabban: a Facebookon a különböző sándorfalvi oldalakon, csoportokban, de élő szóban is az terjed, arról beszélgetnek a városlakók, hogy a téli fagyos, csapadékos időjárás szétrepeszti a fölmarást, amely egyébként is sokkal csúszósabb lesz, mint az eredeti aszfalt, ha leesik a hó, vagy ráfagy az ónos eső. Valóban balesetveszélyesebb egy ilyen fölmart úton közlekedni, mint a sima aszfalton? Valóban jobban kopik-e a gumi, ha a „bordás” részén közlekedünk az útnak? A motorosok, segédmotorosok, kerékpárosok valóban nagyobb veszélynek vannak kitéve, ha ráhajtanak a fölmart útrészekre?
  • Milyen rövid- és hosszútávú elképzeléseik vannak a 4519-es út és a 4525-ös összekötő út felújításával kapcsolatban?
  • Mennyi ideig bírja az út a mostani terhelést? Egyrészt hányszor lehet hasonló módon még fölmarni, van-e más, átmeneti javítási technológia, illetve mikor jön el az az idő, amikor adott esetben már sebességkorlátozást is be kell vezetni, hogy biztonságos legyen, maradjon a közlekedés?
  • Nem Sándorfalva közigazgatási területét érinti a következő kérdés, de miután nagyon sok sándorfalvi lakos arra jár Szegedre munkába, hatalmas a hivatásforgalom, és minden egyéb ügyes-bajos dolgot Szegeden kell elvégeznünk így fontos nekünk: az autópálya-felüljáró „sándorfalvi oldalán” mindkét oldalon komoly kátyúk, döccenők vannak, amelyeket sehogy sem lehet kikerül, legalább az egyik kerék az egyik döccenőt „elkapja”. Ezt a problémát önöknek kellene orvosolnia, vagy az autópálya-lehajtó nem az önök kompetenciája?

Az útkezelő Csongrád Megyei Igazgatóságának válasza augusztus 11-én érkezett meg a hivatalba. Annak másolatát innen, pdf-ben is le tudják tölteni, de szó szerint is idézzük a Hunkó József megyei igazgató és Nagy Gábor fejlesztési és felújítási osztályvezető által szignózott levelet. Ennek a kiemelt részeire külön fölhívjuk a figyelmet így is:

  • az úttal kapcsolatban már többször egyeztettek a polgármesterrel,

  • a fölmart útról jobban, könnyebben lefolyik a víz, a téli, havas időszakban is könnyebb takarítani,

  • a fölmart felület semmivel sem veszélyesebb közlekedésbiztonsági szempontból, mint az eredeti útburkolat,

  • semmilyen műszaki adat nem támasztja azt alá, hogy a fölmart úton jobban kopnak a gumik,

  • az utat rendszeresen ellenőrzik, ha kell, beavatkoznak,

  • a Közút középtávú terveiben szerepel az út felújítása, arra egyelőre nincs pénz.

És akkor a levél szó szerint

Tisztelt polgármester asszony!

A 4519 jelű úttal kapcsolatos újbóli megkeresésére, a személyes egyeztetésünkön elmondottakon túlmenően új információkat nem tudunk mondani, így az alábbi válaszokat adjuk:

A közelmúltban végzett burkolat profilmarási munkákat az útszakaszon kialakult jelentős mélységű nyomvályúk indokolták. A burkolat profilmarásával csökkentettük a nyomvályúk mélységét, ezáltal biztonságosabb lett a közlekedés.

Csapadékos időjárás esetén a nyomvályúkban nem áll meg a víz olyan mértékben, a forgalom a kisebb mennyiségű csapadékot kisebb mértékben veri fel.

Téli időszakban téli üzemeltetés során, a hóeke nagyobb felületről tudja eltávolítani a havat, kevesebb csapadék marad a csökkentett mélységű nyomvályúkban.

Megítélésünk szerint nagyobb veszélyt jelentett a jelentős nyomvályús felület, ezért történt a burkolatmarás. A mart burkolatfelület véleményünk szerint nem veszélyesebb közlekedésbiztonsági szempontból.

A gumiabroncsok szokásosnál nagyobb mértékű kopását semmilyen műszaki adat nem támasztja alá. A burkolat tartóssága elsősorban a forgalmi és az időjárási igénybevételtől függ. Rövid időn belül nem tervezünk és valószínűleg semmi nem fogja indokolni, hogy hasonló beavatkozásra sor kerüljön. Várhatóan sebességkorlátozást sem kell bevezetni, mert a burkolat állapota, teherbírása, a közlekedési biztonsága ezt nem teszi szükségessé. Útellenőri szolgálatunk rendszeresen ellenőrzi az útszakasz állapotát és amennyiben a burkolat állapotának romlását tapasztaljuk, megtesszük a szükséges intézkedéseket.

Az érintett szakasz Magyar Közút NZrt. Középtávú, burkolat felújítási projektek listájában szerepel. Jelenleg forrás nem áll rendelkezésre az útszakasz felújítására.

Az autópálya le- és felhajtóágához közeli útszakaszt is az előírt rendszerességgel ellenőrzik munkatársaink, a padkahiányt javítjuk, a kátyúzást elvégezzük.”

Ossza meg ismerőseivel írásunkat!
Facebook
Betűméret